Monkey Mia - Perth - Reisverslag uit Monkey Mia, Australië van Danielle Hoefsloot - WaarBenJij.nu Monkey Mia - Perth - Reisverslag uit Monkey Mia, Australië van Danielle Hoefsloot - WaarBenJij.nu

Monkey Mia - Perth

Blijf op de hoogte en volg Danielle

14 Augustus 2014 | Australië, Monkey Mia

Het is inmiddels woensdag 6 augustus, we zijn 4 weken weg en bijna 3 weken op deze grote reis, wat gaat de tijd toch snel!
We zijn het rijden al aardig zat aan het worden, maar we proberen voldoende af te wisselen en leuke muziek op te zetten om ons wakker te houden achter het stuur.
‘s Ochtends stonden we vroeg op om om 7:45 in Monkey Mia te zijn voor het voeren van de wilde dolfijnen die daar elke dag komen. We moesten tot onze enkels in het, toch wel erg koude, water staan. De dolfijnen (stuk of 8) kwamen erg dicht langs de kust en dus ook langs ons. Super gaaf! Het is een erg toeristische attractie, want zelfs om dit vroege tijdstip stonden er wel 200 mensen. Er worden steeds maar 5 dolfijnen gevoerd, waarbij elke dolfijn 3 vissen krijgt. Zodat ze ook nog in het wild gaan jagen op vissen om hun vaardigheden te blijven behouden. Uit het publiek werd iemand gekozen die de vissen mochten voeren. Wij zijn niet uitgekozen maar het was al leuk om het van zo dichtbij mee te maken. Om weer een beetje op te warmen zijn we in het cafetje koffie gaan drinken. Na ongeveer een uur starte de volgende dolfijn voer sessie. Het is zo’n prachtig gezicht hoe de dolfijnen spelen met elkaar, visjes vangen en omhoog springen. Na deze dolfijnervaringen zijn we een uur gaan wandelen door de omgeving. Mooie bloemen ook daar weer en veel vogels. We zagen ook weer een Emu, met daarbij een baby emu. Super super schattig. De rest van de dag hebben we wat geluierd bij het Monkey Mia resort en zijn we rond 4 uur ons slaapplekje gaan regelen. We konden gelukkig nog een keer op Eagle Bluff staan met het prachtige uitzicht. We stonden er deze keer niet alleen, er waren namelijk nog 3 Italianen met hun Wicked busje.

De volgende ochtend werden we gewekt door de ranger die zei dat we niet op de goede plek stonden, oeps! Wij waren wel verbaasd want we hadden nergens een afslag gezien waar een camping stond aangegeven. Gelukkig deed hij er niet moeilijk over. We waren wel benieuwd hoe de ‘echte’ campingplek eruitzag dus daar zijn we naartoe gereden. Deze stond echt niet aangegeven, we hadden er dus niet overheen gelezen. En de plek was erg saai zonder uitzicht. Dus we waren blij dat we niet precies wisten waar we mochten staan. De rest van de ochtend hebben we rustig aangedaan en gestopt bij bezienswaardigheden. We begonnen bij Shell Beach en zoals de naam al zegt bestaat dit strand uit (kleine) schelpen en daarbij is het zeewater 2x zo zout als normaal, waardoor alleen een bepaalde schelpsoort daarin kan overleven. Vervolgens naar de stromatolieten, dit zijn miljoenen jaar oude organismen die nu als kleine rotsen in het water te zien zijn. We vervolgenden onze weg en zijn toen nog langs uitzichtspunten gereden. Onze eindbestemming was Kalbarri met het Kalbarri NP. Kalbarri was een leuk klein plaatsje waar we wat hebben rondgelopen. We waren wel weer moe van de dag dus de rest van de middag zijn we een boek gaan lezen. Ook hadden we voor de verandering kangaroo worstjes gehaald. Best gek, maar in de vorige 6 maanden hebben we geen een keer kangaroo vlees gegeten (op een hapje van een huisgenoot na dan). Het had een sterke smaak maar was erg lekker. Hadden we eerder moeten uitproberen.

Robert kreeg als verjaardagscadeau van mij een dagje abseilen in het Kalbarri NP en vandaag (vrijdag) was daar de dag voor. We deden dit met nog 5 anderen waaronder een kind van 6 jaar. We mochten 5 keer abseilend naar beneden. Ik wilde wel eerst het muurtje van maar 4 meter uitproberen om de feeling van het abseilen te krijgen. Robert daarentegen heeft het meteen op de 25m hoge muur gedaan. De gids die ons bovenaan hielp leidde je steeds een beetje af door een praatje te maken, want het ‘over de rand stappen’ is toch wel het spannends. Het was super gaaf om te doen! Onze laatste 2x abseilen deden we van een 35m hoge muur. Nu durfden we ook wat meer om ons heen te kijken en te genieten van het uitzicht. Wat een ervaring was dit! In de middag kwamen we weer terug en zijn we via de plaats Geraldton verder gereden naar een gratis camping. Langs de westkust zien we dat Nederland aardig wat invloed heeft gehad in de VOC tijd. Zo bestaat er de wijk Zuytdorp (dit is een schipwrak) en Roode Hooge (zo werd een rotswand langs de AU-westkust vroeger door de Nederlanders genoemd). Nederlandse schepen voeren vaak langs de Australische westkust op weg naar Indonesie.
Zaterdagochtend hadden we de eerste keer regen in 3 weken tijd. Dit vonden we niet erg, het was wel lekker knus in ons tentje en we mochten uitslapen van onszelf. Alleen lukt uitslapen niet meer zo goed, want we zijn zo gewend om vroeg op te staan. Om half 8 stonden we dan ook maar op. Het regende nog lichtjes voor een uur en daarna was het weer droog. Onze eerste stop was in Greenhead, hier hebben we langs de baai gelopen. Vervolgens reden we naar het Leiseur NP. Dit NP staat bekend om zijn wilde bloemen en vogels. Tijdens onze 18km durende autotocht door het park zijn we af en toe gestopt om een wandeling te maken of omdat we vogels zagen die we nog niet hadden gezien. In totaal hebben we wel 9 nieuwe soorten vogels gezien. De bloemen bloeien rond Augustus/September, waardoor we precies op het goede moment daar waren om ervan te genieten. We hadden wel gehoord dat de winter warmer is dan normaal waardoor er ook al meer bloemen in bloei zijn dan normaal. Doordat het hier wat frisser was, maar nog wel zacht aanvoelt hadden we meteen een lente gevoel. Een heerlijk gevoel was dat, want die hebben we deze April/Mei natuurlijk gemist in Townsville. De dag sloten we af met een bezoek aan de Pinnacles. Dit zijn grote rotsformaties in het zand. Het ziet er dan ook als een woestijn uit! Prachtig!! In een plaats daarin de buurt hebben we overnacht.

We hadden een lange dag rijden te gaan, zo’n 485km. Hierbij doorkruisten we Perth! Onze eerste stop was in Fremantle, dit is een nabijgelegen plaats met een gezellig centrum. Hier hebben we rondgelopen en van de mooie oude gebouwen genoten. Ook hebben we het oudste gebouw van heel West Australie gezien. DIt was vroeger een gevangenis. We moesten nog een hoop rijden dus rond 2 uur gingen we weer verder. Gek om opeens in zo’n drukke stad te zitten met overal auto’s om je heen en veel verkeerslichten. Helaas duurde de rit daardoor wel wat langer. De benzineprijzen zijn flink veranderd ten opzichte van Darwin en alles wat we ertussen hebben gehad. Het hoogst was $2,02 in een klein plaatsje in het noorden van Australie, tot maar $1,32 op sommige plaatsen in Perth. Helaas hadden wij al getankt toen we die voorbij zagen komen. We overnachtten in Dunsborough op een camping. Het werd hier ‘s nachts wel koud, 9 graden Celsius! We waren blij met onze extra fleecedekens.

Maandagochtend stonden we weer vroeg op, want we wilden een hele hoop zien en doen. We begonnen met een wandeling rondom het Cape Naturaliste Lighthouse. Het was nog vroeg in de morgen waardoor we een hoop vogelgezang om ons heen hoorden. Ook zagen we in de zee weer twee walvissen. Na de ochtendwandeling reden we naar de Caldardup Cave. Dit is een self-guided grot. We kregen een helm en een zaklamp en mochten op eigen houtje naar beneden (maximum van 27m diepte) de grot gaan verkennen. Erg gaaf om dat zo eens op deze manier te beleven. Aan het eind van de tunnel deden we onze lichten uit om het donker om ons heen te ervaren. Pikke donker! In de buurt zijn nog meer grotten, maar we vonden het zonde om dingen te overhaasten. We zaten in het Margaret River gebied, welke bekend staat om haar wijngaarden en bierproeverijen. De omgeving deed ons dan ook ontzettend aan Frankrijk denken. Het laatste onderdeel van ons dagprogramma bestond dan dus ook uit het bier en wijnproeven. We begonnen met 5 soorten bier bij Cheeky Monkey Brewery. Hier hadden ze veel bier op de tap en een mooi terras waar we deze hebben genuttigd. We wilden nu wel graag wijn proeven. De eerste wijngaard waar we op kwamen zag er veels te chic uit dus we zijn meteen weer vertrokken. De volgende was al beter, dus daar zijn we naar binnen gegaan. We wisten niet hoe het wijn proeven in zijn werk zou gaan. We hoopten dat we net als bij het bierproeven 5 soorten in glaasjes kregen en deze dan op het terras konden drinken. Dit was niet het geval, het is dus blijkbaar de bedoeling dat je aan de bar staat en dan aanwijst wat je wilt proeven. Dit schenken ze gratis voor je in in de hoop dat je een fles wijn koopt. Wij wisten al dat we daar het geld niet voor zouden hebben, dus we hebben maar 1 soort wijn geproefd, anders voelde het als uitbuitten. Dit was wel meteen hun duurste fles ($100) en smaakte heerlijk! Toch maar weer naar een brouwerij, nu wel naar een andere: de Duckstein. Robert heeft hier 5 soorten bier geproefd en ik heb mango wijn op. Verrukkelijk!! Het was steeds kleine stukjes die we moesten rijden, maar we wachtten na het drinken nog wel een ruim uur voordat we verder gingen. Onze laatste stop was weer bij Cheeky Monkey. We hadden hier een aanbieding gezien, $10 pizza’s van 4 tot half 6. Doen dus! Robert nam er nog een pint bij en ik een jus’orange, want tja iemand moest toch wel de BOB zijn. Heerlijke dag, met vooral veel genieten! Het was ook de mooiste dag die we in Zuid-West australie hebben gehad met strakblauwe lucht en zon.

Dinsdag reden reden we weer omhoog richting Perth. Wel via het Wellington NP. We wilden hier eigenlijk gaan mountainbiken, maar er waren nergens mountainbikes te huur. Misschien omdat we wat buiten het seizoen zitten. Dan dus maar een uur wandelen langs het water, ook mooi. Het landschap wat we hier zagen deed Robert aan Canada en mij aan Scandinavie denken. Zo hebben we al bijna heel Europa in Australie herkend.. Vervolgens reden we naar Rockingham. Hier is Pinguin Island met dus ook echt pinguins op het eiland. Helaas ging er geen boot naar toe, want het is broedseizoen en dan willen ze de pinguins niet storen. Erg jammer, leek ons leuk om die waggelende vogels te zien. Het broedseizoen van veel dieren is zo rond Augustus/September. Hierdoor hebben we ook een zeeleeuwen tour of dolfijnen tour niet kunnen doen helaas. Aangezien we al dichtbij Perth waren zijn we maar meteen helemaal doorgereden. Helaas was het camping zoeken nog niet zo makkelijk. Op de kaart stonden namelijk wel campings aangegeven, maar in het echt waren die niet meer te vinden. Uiteindelijk na een ‘sightseeing tocht’ van de drukke wegen rondom Perth (midden in de spits!) hadden we een camping, vlakbij het vliegveld, gevonden. De camping was wel duur, maar goed dat was niet anders.

Onze eerste dag in Perth! We namen de bus naar het centrum. In het centrum zelf zijn de bussen gratis. Erg goed geregeld dus! We zijn de stad eerst te voet gaan verkennen. We wilden als eerste naar een aboriginal art centre, want ik wilde graag een schilderij kopen. Helaas was degene waar we naartoe liepen gesloten. Dan maar naar het Kings Park, dit was erg mooi en keek over de stad en de rivier uit. Hier was wel een art centre, maar had niet de prijs/kwaliteit/smaak die we wilden. Volgens het informatiecentrum in de stad waren er maar 3 souvenierwinkel. Dit leek ons wel gek, maar goed ze zullen het wel weten dachten we. Tijdens het lopen merkten we dat we nog niet in de juiste straat waren. In elke grote stad heb je namelijk zowel een dure winkelstraat als een klein straatje met allemaal schattige winkels met souveniers, kunstwerken en sieraden oid. Deze hadden we nog niet gevonden en daarom misten we ook iets. Toen we tegen etenstijd weer terug waren op de camping zijn we dat eens gaan opzoeken. En jawel hoor, we hadden de straat gevonden. Het erge was wel dat we voor de ingang van de straat (dit was een gebouw met een klein poortje) nog hebben stilgestaan en nog een foto hebben gemaakt zonder door te hebben wat erachter zat.

Het is nu donderdag 14 augustus, terwijl ik deze blog schrijf zit ik op het vliegveld te wachten tot we vertrekken richting Brisbane. We hebben vandaag nog wel een erg leuke dag gehad. ‘s ochtends moesten we onze spullen inpakken, auto stofzuigen en van buiten schoonmaken. Een hele klus, maar om 12 uur was onze auto weer netjes ingeleverd. We gingen weer richting stad en zijn meteen het leuke straatje (London Court) ingegaan. Hier waren allemaal souvenierwinkels en zelfs een art gallery. Aan de muur van deze winkel hing het kunstwerk dat we graag mee naar huis wilden nemen!! Niet zo groot (25 bij 30cm), maar erg mooi en kleurrijk dus we zijn er blij mee. Fijn, die hebben we in ieder geval al. Mooi begin van de dag. Daarna liepen we naar een andere straat waar veel restaurants waren. We hadden toen al het restaurant uitgezocht waar we vanavond hebben gegeten. Vervolgens nog wat door de stad geslenterd en spullen gekocht. Om half 6 zaten we op het balkon van het restaurant waar Robert een biefstuk met friet en ik kip parma (met tomaat en kaas) met friet heb gegeten. Het was heerlijk. Ondertussen nuttigden we er een biertje bij. Aangezien ze geen desserts hadden en we nog een gaatje overhadden voor wat zoets zijn we naar de wafeltent 100m verderop gegaan. Als toetje hadden we een warme wafel met chocoladesaus. Dat was smullen. Het was nog steeds wat te vroeg om al naar het vliegveld te gaan, dus nog maar weer een biertje in de pub, waar we ook gegeten hadden, gedronken. We pakten een bus naar het vliegveld en daar haalden we onze spullen uit de kluis, die we daar ‘s ochtends hadden geplaatst op. We hadden geluk dat we precies bij de goede terminal waren, want dat waren we ‘s ochtends vergeten te checken. De dag verliep vlekkeloos en was echt perfect. Een mooi afsluiting van onze 4 weken rondreizen! Onze vlucht vertrekt om 23:30 uur, dus dat word slapen in het vliegtuig.

PS, De foto’s van de blog Darwin – Broome staan er op!

• 14 Augustus 2014 - 17:47

Peter En Ellen :

Wow, wat een fantastische reis hebben jullie gehad. Jammer dat de zeeleeuwen en dolfijnen tour niet door kon gaan. Maar evengoed hebben jullie veel gezien en gedaan. Een prachtige herinnering die niemand jullie meer af kan nemen.
    Nog maar een paar dagen en dan kunnen we jullie weer in onze armen sluiten. We kijken er erg naar uit. Over ongeveer 48 uur vertrekken we naar Schiphol.

• 15 Augustus 2014 - 23:04

Thanh:

Nou wat ik allemaal van jullie verhalen gemist heb .... en leuk te horen dat jullie een mooie reis begonnen en ook een goed afsluiten van jullie 4 weken rondreizen en wat zou leuker zijn als jullie over een paar dagen je ouders en broer weer zien ......

Veel plezier en goede reis verder ...
    Liefs,
    Hubert, Thanh en Lida

• 16 Augustus 2014 - 11:53

Ingrid:

wat een reisverslag....super...nog ff en dan zie je rich en je ouders..xxxx

• 19 Augustus 2014 - 13:55

Oma Jose:

wij zijn terug uit Bergen fijn hotel en goed eten.Veel duitsers ik heb net jullie verslag gelezen
    Nu nog een paar weken met je ouders en Richard Veel plezier oma

• 20 Augustus 2014 - 17:01

Eef:

Ik heb net even jullie laatste honderd foto's bekeken.Prachtige foto's !!!Mooi die verscheidenheid aan bloemen.
    Jullie zullen het heel moeilijk krijgen om een keus tem maken voor jullie fotoboek.

Veel liefs !! Opa& Oma.